Sider

onsdag 31. oktober 2018

Grunnkurs i padling!


Torsdag 13. september var det duket for høstens første overnattingstur i regi av studiet. Vi var på ute i to dager med en overnatting i telt, og turen bestod i gjennomføring av grunnkurs i padling. Med utgangspunkt i Luster Turlag sitt naust i Vedvik padlet vi ut til DNT sin dagsturhytte på Ytre Eikjo, hvor vi overnattet i telt. Kurset, som ble holdt av Sigrid Henjum, var særdeles lærerikt, og gav stor progresjon på kort tid. Jeg hadde en svært god opplevelse med dette kurset, og jeg tror det har mye med Sigrid sin utpregede dyktighet som veileder. I denne bloggen skal jeg skrive litt om hva en veileder egentlig er, og hva som kreves av en friluftsveileder.

Først vil jeg nevne litt om hva veiledning er. I følge Magnussen og Vold (2018) er veiledning én pedagogisk metode. De hevder videre at pedagogikken skiller mellom to hovedtradisjoner innen veiledning: håndverksmodellen (demonstrasjon, prøving og korreksjon) og handlings- og refleksjonsmodellen. Håndverksmodellen er mest anvendelig i situasjoner hvor det skal gå raskest mulig mens handling- og refleksjonsmodellen er mer egnet når man har noe bedre tid, siden det krever refleksjon over hva man har gjort. Dette gjør også at modellene utfyller hverandre godt. Som veileder vil situasjonene man kommer opp i være ulike fra gang til gang. Du må derfor i stor grad forholde deg til situasjonen og læringsarbeidet i seg selv, altså en situasjonsbestemt tilnærming, og i mindre grad forholde deg til en nøye uttenkt plan eller kalkyle (Magnussen og Vold, 2018).

Læring kan defineres som: endret tenkning, følelse og/eller atferd. Forskning på kognitiv læring viser at aktiv bruk av kunnskapen som skal tilegnes styrker både gjenkalling av det som er lært, og bruken av kunnskapen. Læringsmål på et kurs, eller mål med en tur med veileder er som regel forbundet med økt kunnskap og eller kompetanse. Man ønsker gjerne å oppnå at den enkelte sitter igjen med erfaringer og kjennskap som gjør de i stand til å løse utfordringer eller gjøre gode vurderinger når de ferdes på egenhånd i ettertid. Derfor er aktivisering av deltakeren viktig, og det som huskes av den enkelte er hva han eller hun gjør, og ikke hva veilederen sier (Magnussen og Vold, 2018).

Magnussen og Vold (2018) nevner videre en del punkter som man som veileder må være bevisst på:
  • Du er en leder
  • Du skal legge til rette for andres læring (finne gode øvingsområder og øvelser)
  • Du skal aktivt forholde deg til risikovurdering og mulige ulykker
  • Du må bidra til at gruppen fungerer godt
  • Du må av og til forholde deg til noen som får panikk, eller andre som må trøstes etterpå
  • Du er et forbilde.

Ut ifra dette kan jeg trekke mange linjer til vårt grunnkurs i padling, og jeg ser at Sigrid sin prestasjon i veilederrollen på kurset i stor grad var "etter boka", og det kan være med å forklare den gode progresjonen som de fleste på kurset hadde. Magnussen og Vold (2018) skriver forøvrig at rollene veileder, guide eller instruktør ikke har noe med veiledning å gjøre, men det er dine holdninger til dem du møter som avgjør om du driver veiledning. "En veileder forholder seg til deltakeren som et du og ikke som et "det"" (Buber, 1992. sitert i Magnussen og Vild, 2018).



Kilder:
Magnussen, L.I. & Vold, T. (2018). Friluftsliv og guiding i natur; teori og praksis. Oslo:
Universitetsforlaget.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar